Montréal, een aanrader - Reisverslag uit Montréal, Canada van Steve STEVENS - WaarBenJij.nu Montréal, een aanrader - Reisverslag uit Montréal, Canada van Steve STEVENS - WaarBenJij.nu

Montréal, een aanrader

Door: Steve

Blijf op de hoogte en volg Steve

24 September 2012 | Canada, Montréal

Mezami(e)s,
Nu we toch drie uur onderweg zijn, in een luxueuze treincoupé op weg van Montréal naar Québec, zal ik maar van de gelegenheid gebruik maken om wat elektronische post te bekijken en het nieuwe reisdagboek op te starten.
Wat vporafging: een geannuleerde vlucht van Brussel naar New York door motorproblemen. Beloning: een extra-dagje citytrippen in Brussel en een chique hotel aan de Berlaymont op kosten van American irlines Beloning twee: de dag nadien een rechtstreekse vlucht naar Montréal zonder overstap in New York: superhandig dus. Overigens een uitstekende vlucht, very smooth indeed. Neem daarbij nog een supervlotte grenspassage in Montréal, een kort tripje met de bus naar het hotel. Al is dat net een beetje te veel eer voor waar we terecht kwamen. Als je ziet staan: gesituieerd in een historisch gebouw, verwacht je dan maar aan een oud en uitgeleefd krot. Gelukkig was Hotel Eureka (*) nog een beetje proper en waren de bedden OK, maar ik zou het niemand aanraden. We hebben het overleefd en we zijn nog niet bij elkaar vlooien aan het vangen, dus het zal wel meevallen.
Montréal dus, een fijne stad waarvan je het oude centrum aan de Saint Lawrence rivier qua oppervlakte kan vergelijken met Antwserpen tussen de leien. Goed bewandelbaar dus, en met een fraaie afwiiseling van oude en moderne gebouwen. Toch veel gewandeld al, omdat er ook nog eilanden in de rivier hebt waar nog heel wat te zien is: het F1-circuit Jacques Viilleneuve, de Biosfeer uit de Wereldtentoonstelling van 1967, het Olympisch park met spectaculaire uitzichtstoren uit 1976,... Veel water en groen, een heuvel met fraai uirtziicht over de stad (Mont Royal > Mont Réal > Montreal, heb je 'em?). Hier valt echt wel wat te bekijken, en voor de pijnlijke voetjes brengt een prima metro- en bussysteem soelaas.
Voor de rest: heel behulpzame en vriendelijke mensen; ontbijten met omelet, toast, gebakken aardappelen, vers vfruit en sloten koffie; nogal wat sukkelaars en daklozen op straat; veel Frans met Engels haar op; een stuitend tekort aan kleine, gezellige cafeetjes; en eigenlijk is alles hier iets diuurder dan bij ons. Bij de rekening hier moet je altijd ook nog eens 15% taks tellen, dus is een Canadese dollar zo veel als een euro..
Nu, op de trein, zien we dat de natuur inderdaad stilaan rood en goud aan het kleuren is, dus met die Indian Summer zal het wel in orde komen. Met het weer hopelijk ook, want we hebben hier toch al wat regen gehad en een dag met een ijskoude wind. Als het maar wat droog blijft, dan hoor je ons niet klagen.
Volgende verslag vrijdag, op de terugweg naar Montréal, waar we onze camper gaan oppikken voor een riit naar beneden, naar de Amerikaanse grens. Tot dan! xxx

• 25 September 2012 - 08:46

Nathalie:

Geniet ervan, 't ziet er weeral magnifique reis uit :-) xxx