Al een week onderweg - Reisverslag uit Montréal, Canada van Steve STEVENS - WaarBenJij.nu Al een week onderweg - Reisverslag uit Montréal, Canada van Steve STEVENS - WaarBenJij.nu

Al een week onderweg

Door: Steve

Blijf op de hoogte en volg Steve

28 September 2012 | Canada, Montréal

Mezami!eàs,

opnieuw op de trein van Québec naar Montréal om daar straks onze camper op te pikken in ik realiseer me plots dat we al een week Canada achter de kiezen hebben. Nog gtwee te gaan dus. En terwijl buiten alles steeds meer rood en goud kleurt, beseffen we maar al te" goed hoeveel geluk we hebben met het weer. Fris, dat zeker, maar de laatste dagen altijd zonnig en dat scheelt een pak. Alles wel, dus.
We hebben de stad Québec achter ons gelaten en ook die was weer een meevaller. Niet te vergelijken met Montréal, alhoewel ze allebei aan de Saint Lawrence-rivier liggen. Québec is veel groter, heuvelachtig en de oude wijk aan de rivier heeft minder karakter. Maar dat wordt dan weer ruimschoots goed gemaakt door de vele mooie gevouwen die hier te bekijken zijn. Dat geldt zeker voor het imposante hotel Cahteau Frontenac, dat de hele skyline van de stad domineert. En dan zijn er nog enkele schilderachtige wijken op de heuvel.
Ergisteren hadden we een wagen gehuurd om de walvissen te gaan bekijken in Tadousac, 250 kiilometer hoger. Toch drie uur rijden enkel, want maximum 90 km/u op de tweevaksbaan daar naartoe. En eigenlijkk van een kale kermis thuis gekomen, want de namiddagvaarten van de schepen zijn half september afgelast. Wij dus terug naar Québec, maar gelukkig was er onderweg nog de waterval van Chute de Montmorency, die zelfs 30 meter hoger is dan Niagara.
Tot slot nog drie weetjes.
* Dat de welopgevoede Québecois niet antwoordt met 'de rien' of 'avec plaisir' als je 'merci' zegt, maar met 'bienvenu'. Naar het voorbeeld van hun Amerikaanse buren met hun 'you're welcome' vermoed ik.
* Dat mensen ons hier vragen of we Russen of Denen zijn als ze ons tegen elkaar horen praten. Of we hier blij mee moeten zijn, weet ik niet.
* Dat Canada een duur land is. Alles kost hier al een stuk meer dan bij ons, maar dan komt er ook nog eens 9 en 5 procent staats- en provincietaks bij. En niet te vergeten de fooi, waarvan elke kelnerin wel zegt dat die niet in de rekening is inbegrepen. Op de factuur wordt al netjes voor jou uitgerekend hoeveel dollar naar keuze 15 of 20 procent fooi is. Dat we nog niet vaak aan 10% zijn gekomen, zal je wel geloven, zeker? Afzetters!
Tot de volgende keer, als we met de camper ergens een wifi-hotspot hebben gevonden. En laat de verkiezingskoorts jullie niet besmetten!

• 29 September 2012 - 01:24

Werner:

En......Yogi-Bear al tegen gekomen ?
    Veel plezier ginder !
    Greetz ,