Bootje varen in Halong Bay - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Steve STEVENS - WaarBenJij.nu Bootje varen in Halong Bay - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Steve STEVENS - WaarBenJij.nu

Bootje varen in Halong Bay

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Steve

03 December 2011 | Vietnam, Hué

Mezami(e}s,

HALONG BAY
(woensdag 30/11, donderdag 1 en vrijdag 2/12)

De enige rode, groene en blauwe vlaggen die je hier in Viëtnam ziet, hangen in en aan tempels. Bij jullie is dat dezer dagen wel een heel ander verhaal, heb ik gelezen. Het zit er duidelijk bovenarms op. De pil die we van Europa voorgeschreven hebben gekregen, zullen we hoe dan ook moeten slikken. En natuurlijk smaakt die bitter, maar als we deze niet doorslikken, zullen we op termijn nog veel zieker worden. Ik bedacht het hier net.
Tijd om te denken, hebben we meer dan genoeg want we zitten weer op een nachtrein. Al is dat nog slapjes uitgedrukt, want we doen deze keer veertien en een half uur over een trip van zevenhonderd kilometer. We hebben gisteren dan ook beslist dat het onze laatste nachttrein op weg naar het zuiden is (normaal moesten we er nog twee doen) want halfweg volgende week nemen we een binnenlandse vlucht. We hadden er vandaag ook al een boottrip van drie uur en een busrit van ruim drie uur opzitten voor 176 kilometer. Assez is genoeg! De voorbije drie dagen hebben we in de baai van Halong gezeten, UNESCO-werelderfgoed omwille van de duizenden grillig gevormde karstrotsen in zee. Redelijk indrukwekkend, en nu al een hoogtepunt van de reis. Eergisteren zijn we na de middag in een klein internationaal gezelschap ingescheept op een houten jonk. Die voerde ons door de baai. Eerste stop: de grotten van Sung Sot. Ik vond dat ook de moeite, maar volgens Tom zijn die van Remouchamps even hard de moeite. Ik ben geen grottenexpert, ik ben enkel enorme fan van Troglodyte van de Jimmy Castor Bunch (oude psychedelische soul, nu meteen opzoeken op YouTube aub). Daarna samen eten en de kajuit opzoeken, vrij comfortabel. Na een deugddoende nachtrust varen we tussen drijvende dorpen en tientallen andere jonken naar het grootste eiland in de baai, Cat Ba, waar we gaan wandelen in het nationaal park. Daar (en enkel daar) leven goudkoplangoeren, een soort kleine aapjes die met uitsterven zijn bedreigd. Natuurlijk krijgen we die beestjes niet te zien, want hun aantal wordt op slechts een zeventigtal geschat, waar er veertig jaar geleden nog honderdmaal zoveel rondliepen. Apen krijgen we wel in de late namiddag te zien, op Monkey Island: brutale vlegels die wel heel dichtbij mensen komen en een biertje ook op prijs stellen. Het tripje krijgt nog een onerwacht einde als het bootje dat ons op het strand afzette daar vastgelopen blijkt te zijn. Duwen of met z’n allen naar achteren: niets helpt, zodat we met een klein bootje naar een andere boot worden gevaren. Vanavond slapen we in een gloednieuw en vrij luxueus hotel op Cat Ba, inclusief regendouchekop in de inloopdouche. We zijn de strikte planning van de gids ondertussen al meer dan moe: alles wordt hier gechronometreerd, net een schoolreis. Dit wordt hier binnen vijf à tien jaar de beach bestemming van Viëtna, zoveel wordt hier bijgebouwd bij de al aanwezige toeristische infrastructuur.Voor de tweede keer deze vakantie ontsnappen we aan regen overdag maar echt warm is het hier niet. Gelukkig is dat tijdens onze reisdag de dag nadien, terug naar Hanoi, wel anders. Volgende etappes: Hue en Hoi An, maar daarover later meer. Dikke kus.
Nog even snel een update: we zijn na een ellenlange nachttreinrit in Hue aangekomen, hebben er de citadel en de Verboden Stad (zoals in Beijing, maar dan recenter, veel meer onderkomen en kleiner) bezocht. Staat op Unesco-werelderfgoedlijst, maar hier is nog veel werk aan de winkel. Eerste regendag, onze regenjasjes komen van pas. Morgen zijn we, na misschien nog een bezoekje aan enkele Koninklijke graven in de voormiddag, alweer weg, naar Hoi An, aan de kust, een bustripje van ruim drie uur, maar daar blijven we drie dagen. Daarna, op Klaasdag, vliegen we naar Ho Chi Minh City, zeg maar Saigon. Volgende update vanuit daar. Vergeet jullie schoentje niet te zetten en je weet het: wie braaf is krijgt lekkers van Beckers, wie stout is Piet Van Roe.
En met hetzelfde gemak waarmee Regi roept WAAR ZIJN DIE HANDJES? wil ik besluiten met WAAR BLIJVEN DIE REACTIES?

• 04 December 2011 - 21:04

Zusje:

hallo daar,
    ik kan begrijpen dat jullie een binnenlandse vlucht gaan nemen na die ellelange uren onderweg. Leuk jullie escapades zo goed te kunnen volgen.
    geniet maar met volle teugen.
    dikke kus,
    Nadia

• 05 December 2011 - 07:55

Nathalie:

Hi matekes,
    Da "struikelen" in Cat Ba da was recht in iets van nen goudkoplangoer zekers?
    Die karstrotsen (ga ik nie proberen uitspreken) zien er prachtig uit! écht mooie fotoos
    Nog veel leut :-)
    xxx

• 06 December 2011 - 12:15

Linda Egghe:

Hey Steve, amai dat ziet er allemaal nogal indrukwekkend uit zeg.
    En ik ben braaf geweest hoor, want de Sint heeft lekkere chocolade gebracht.
    Groetjes vanuit Berchem

• 07 December 2011 - 09:30

Karin Willemen:

Hallo Steve en Cie,
    Geweldige reis, geniet ervan. Wel lange tochten, verstandig om een binnenlandse vlucht te nemen.